Συνεντεύξεις



Η συνέντευξη της Άντζελας  Καλαντζή και του Κων/νος  Τσιάκα στο περιοδικό ¨ΕΝΤΟΣ¨.


Γιατί  αντί-θέσις ;

Το όνομα της ομάδας έχει διπλή ερμηνεία. Αν ως «θέση» σήμερα λέμε μια αρχικά υποστηριζόμενη άποψη και θεωρήσουμε για εμάς ότι αυτό είναι η κατεστημένη άποψη για το θέατρο και το χορό, εμείς αντιπροτείνουμε την σύζευξη των δύο σε μια συνεχόμενα διαλλακτική και ισορροπημένη σχέση. Αλλά επίσης βασιζόμενοι στο σχήμα  του Χέγκελ για την ανθρώπινη σκέψη, θέση-αντίθεση –σύνθεση  είναι ένα όνομα το οποίο εξηγεί το μοντέλο ,τον τρόπο που εμείς δημιουργούμε.


Πότε ξεκίνησε η ομάδα τις καλλιτεχνικές της δράσεις;

Αν ως καλλιτεχνική δράση εννοείς το αποτέλεσμα της δημιουργικής και ερευνητικής διαδικασίας που είναι η παράσταση ,ξεκινήσαμε στις 2 Ιουνίου με την πρεμιέρα της παραγωγής μας ¨Το Δείπνο¨. Αν όμως μιλάμε για το πραγματικό ξεκίνημα αυτό τοποθετείται στο καλοκαίρι του 2006 όταν εγώ και ο Κώστας συναντηθήκαμε μέσω μιας κοινής συνεργασίας ,ανταλλάξαμε απόψεις και καθώς βρήκαμε ότι μας απασχολούσαν κοινά θέματα ως προς τη δημιουργία και την τέχνη γενικότερα , αρχίσαμε να πειραματιζόμαστε .


Ποια η φιλοσοφία σας σε ότι αφορά τις παραστάσεις και την επιλογή των έργων;

Κινούμαστε σε 2 άξονες. Ο πρώτος αφορά στο πως προσεγγίζουμε τον όρο ερμηνευτής, όπου αναζητήσαμε μια πιο ολοκληρωμένη εμπειρία και μια διεύρυνση των μέσων έκφρασης καταρχήν για εμάς. Θέλαμε να αισθανθούμε πιο πλήρεις καθώς εγώ με το χορό δεν χρησιμοποιούσα το λόγο και ο Κώστας ως ηθοποιός το χορό-κίνηση. Έτσι με την ένωση του χορού και του θεάτρου εξαλείφουμε τα όρια ανάμεσα στον/στην ηθοποιό και τη χορεύτρια/χορευτή και τους περιορισμούς που θέτει η εκπαίδευση του καθενός και μπορεί ο ερμηνευτής να χρησιμοποιήσει όλο του το δυναμικό και να ενεργοποιήσει όλες τις δυνατότητες του. Ο δεύτερος  άξονας έχει να κάνει με την θεματολογία μας. Είμαστε ανθρωποκεντρικοί. Μας απασχολεί η ανθρώπινη ύπαρξη σε όλες τις διαφορετικές όψεις της, οι οποίες μεταβάλλονται ανάλογα με τη στάση της απέναντι στον εαυτό της ,τους άλλους, το ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο κινείται, το σύμπαν. Έτσι διαλέγουμε ένα κυρίαρχο συναίσθημα, συνθήκη ή ό,τι άλλο,  το ερευνούμε και το διαπραγματευόμαστε με όλα τα μέσα και τις τεχνικές που διαθέτουμε.


 Πως γεννιέται μια παράσταση;

Από εμάς λίγο ανορθόδοξα και αντίθετα ( ακόμη ένας λόγος που δικαιολογεί το όνομα της ομάδας) από τη συνηθισμένη διαδικασία. Δεν διαλέγουμε ένα κείμενο ή μουσική ως εναρκτήριο ερέθισμα για να δημιουργήσουμε. Ξεκινάμε από τον προβληματισμό μας, από αυτό που αισθανόμαστε ότι έχουμε ανάγκη να επικοινωνήσουμε, δομούμε την πλοκή και μετά έρχεται η μουσική και το κείμενο να εξυπηρετήσουν και να συμπληρώσουν τις ανάγκες του θέματος, της παράστασης. Ούτε είναι ξεκάθαρα τα όρια  της  χορογραφίας και της σκηνοθεσίας. Και οι δύο προτείνουμε ,συμπληρώνουμε και επεμβαίνουμε στο έργο του άλλου και αλληλεπιδρούμε ο ένας στον άλλο.


Ποια είναι τα μέλη της ομάδας;

Εκτός από εμάς τους δύο που κρατάμε διπλό ρόλο ως δημιουργοί και ερμηνευτές υπάρχει ένας βασικός πυρήνας χορευτών και ηθοποιών. Παρόλα αυτά η ομάδα αποτελεί ένα ευέλικτο σχήμα που μπορεί να μικρύνει και να μεγαλώσει ανάλογα με τις απαιτήσεις του εκάστοτε project. Στο «Δείπνο» είχαμε την τύχη να συνεργαστούμε με τον Χρήστο Παπαγεωργίου στη μουσική ,τον Στέργιο Ντέρτσα στο κείμενο ,την Η. Δουλαδίρη στα σκηνικά-κοστούμια, τους Σ. Δημουλά, Α. Ευαγγελοπούλου, Α. Κασσάνδρα, Κ. Σαρρή, Ν. Κοντού, Ε. Φραγκουδάκη, Μ, Τεχνοπούλου ως ερμηνευτές, την Ε. Τσιάκα στη διεύθυνση παραγωγής. Ήταν μια ευτυχής συγκυρία να βρεθούμε όλοι μαζί και ελπίζουμε ότι αυτό είναι η αρχή μιας ακόμη πιο δημιουργικής διαδρομής.


Θα δούμε σύντομα νέα σας δουλεία;

Ανάλογα πως ορίζει κάποιος το «σύντομα». Ο τρόπος με τον οποίο εμείς προσεγγίζουμε τα θέματά μας απαιτούν πολλές ώρες έρευνας, συζητήσεις μεταξύ μας και ενιότε και άπειρες διαφωνίες, συναντήσεις με  ειδικούς και πολύ δουλειά μέσα στο studio με τους ερμηνευτές. Και ενώ ήδη βρισκόμαστε σε αυτή τη διαδικασία για κάτι καινούριο δεν θεωρούμε ότι «Το Δείπνο» είναι μια ιστορία που τελείωσε αλλά ένα ταξίδι που μόλις ξεκίνησε.


Πως σας δέχτηκε το κοινό της πόλης;

Ανέλπιστα καλά. Είχαμε τους ενδοιασμούς μας λόγω θέματος, δομής και συνδυασμού χορού και θεάτρου. Το στόχος μας, αυτό που αναζητούσαμε κάνοντας αυτή την παράσταση, το  να επικοινωνήσουμε και να μοιραστούμε τους προβληματισμούς και τα ερωτήματά μας με το κοινό, να ενεργοποιήσουμε συναισθηματικά τους ανθρώπους και να τους οδηγήσουμε να συναισθανθούν , φαίνεται ότι το πετύχαμε  .


Επιβιώνει δύσκολα μια «μη εμπορική» παράσταση;

Είναι ένα θέμα το οποίο μέχρι να μας τεθεί η ερώτηση δεν μας απασχόλησε καθόλου. Και δεν νομίζουμε ότι θα μας απασχολήσει. Παρόλο που είμαστε όλοι επαγγελματίες δεν περιμένουμε να βιοποριστούμε από αυτό. Καλύπτουμε άλλες ανάγκες μας με την ύπαρξη  της ομάδας. Και αν αναρωτιέστε για το εισιτήριο και τις χορηγίες  είναι καθαρά για να καλύπτουμε τα έξοδα μιας παραγωγής επαγγελματικού επιπέδου.

Πως γίνεται κανείς μέλος της ομάδας χορού και θεάτρου ¨Αντί-Θέσις¨;

Αν και θεωρούμε ότι πρέπει να δίνουμε ένα προβάδισμα στους επαγγελματίες μια και δεν υπάρχει μια  πολιτική πολιτισμού που να ευνοεί την αγορά εργασίας για τους ηθοποιούς και τους χορευτές, στην ομάδα μπορεί να γίνει μέλος οποιοσδήποτε. Και με αυτό  εννοούμε οποιουδήποτε φύλου ,ηλικίας, εθνικότητας κ.λ.π. Η βασική προϋπόθεση είναι να μοιράζεται τις ίδιες ανησυχίες με μας και να είναι διαθέσιμος να λειτουργήσει σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα ετε αυτά είναι χορευτικά-κινησιολογικά ή θεατρικά ή και τα δύο μαζί.