Σάββατο 14 Ιουλίου 2012

Μπιενάλε Σαντορίνης: Σχεδιάζοντας για τη μετανάστευση
Με αναφορές στα «σημεία των καιρών» είναι η νέα δουλειά του εικαστικού Βασίλη Μπότουλα



Για τη μετανάστευση μιλάει με το δικό του τρόπο ο εικαστικός Βασίλης Μπότουλας με την προσωπική του συμμετοχή στη Μπιενάλε της Σαντορίνης που θα φιλοξενηθεί στο νησί του Αιγαίου κατά τη διάρκεια του Αυγούστου. Η δουλειά που θα δείξει είναι συνέχεια αυτής που πρωτοπαρουσιάστηκε στη Μπιενάλε της Μεσογείου στη Θεσσαλονίκη.

Σχέδια με χρωματιστά μολύβια, μαρκαδόρους μελάνι, καφέ, αλλά και πρωτότυπα υλικά όπως … σπανάκι και βασιλικό σε χαρτί, λοιπόν, «στήνουν» τις ενότητες των έργων του καλλιτέχνη. Στα πρώτα κομμάτια της ενότητας με τίτλο «We were forced into migration» παρουσιάζονται τα έργα: «The Fish of the Sea», «The Beasts of the Land» και «The Birds of the Air». Είναι έργα τα οποία ο καλλιτέχνης δούλεψε παλιότερα.

«Η κεντρική ιδέα είναι ότι ο υπερπληθυσμός, η εξάπλωση και όλα τα σχετικά δεινά του ανθρώπινου είδους, που εξαναγκάζουν τα ζώα σε μετανάστευση. Κατ' επέκταση, τα αποδημητικά ζώα είναι οι μετανάστες. Είναι οι άνθρωποι που αναγκάστηκαν να αφήσουν τον τόπο που αποκαλούσαν σπίτι, για ένα καλύτερο χτες», μας λέει ο ίδιος.

Το επόμενο κομμάτι της ενότητας με τίτλο «The Humans» (μελάνι σε χαρτί), έργο το οποίο ο Βασίλης Μπότουλας δουλεύει εν όψει της συμμετοχής του στη Μπιενάλε της Σαντορίνης απεικονίζονται οι άνθρωποι οι οποίοι αναγκάστηκαν να μεταναστεύσουν από το ίδιο τους το είδος. «Ο τρόπος που θα το παρουσιάσω είναι σε ένα δωμάτιο/μικρογραφία του εργαστηρίου μου με άλλα λόγια, όπου οι επισκέπτες θα μπορούν να κάθονται, να πίνουν ένα καφεδάκι, μια ρακή, να τους σερβίρω και έναν μεζέ. Θα βάζουν όμως και αυτοί το χέρι τους, τις τελίτσες/ανθρώπους στο έργο, ως δυνητικοί μετανάστες», σημειώνει ο ίδιος

Ο καλλιτέχνης που έχει στο ενεργητικό του ομαδικές και ατομικές και εκθέσεις στην γκαλερί Τοιύντα, στο ΄Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ και στην Τεχνόποιλη του δήμου Αθηναίων παρουσιάζει μια δουλειά που χαρακτηρίζεται από αυτοβιογραφικές αναφορές, στοιχεία αυτόματης γραφής και επανάληψη. Δεν χρησιμοποιεί συχνά χρώμα, από επιλογή γιατί οι άξονες πάνω στους οποίους κινούνται τα έργα κατά τη γνώμη του, λειτουργούν καλύτερα στο ασπρόμαυρο. Αντλεί έμπνευση από την καθημερινότητα, από εικόνες της παιδικής του ηλικίας, από τις γραφικές τέχνες και την μαζική κουλτούρα, καθώς και τις τέχνες των ιθαγενών από διάφορες ηπείρους.