Κυριακή 24 Ιουνίου 2012

Η Κριστίν, ο Ζαν και η Ζυλί στο Φεστιβάλ Αθηνών


Ενθουσίασε το κοινό η παράσταση της βερολινέζικης Σαουμπύνε στο έργο του Στρίνμπεργκ


Παράσταση-εμπειρία: Υψηλής αισθητικής και ουσιαστικής προσέγγισης, η «Δεσποινίς Ζυλί» του Αυγούστου Στρίντμπεργκ από τη Βερολινέζικη Σαουμπύνε που έκανε πρεμιέρα χθες (Πέμπτη 21/6) στην Πειραιώς 260, έκλεισε με ένα ενθουσιώδες και παρατεταμένο χειροκρότημα.

Η ασφυκτικά γεμάτη η αίθουσα Δ΄ παρακολούθησε με απόλυτη προσήλωση την 70λεπτη πρόταση της Κέιτι Μίτσελ που υπογράφει τη διασκευή και τη σκηνοθεσία. Αφηγηματική και ρεαλιστική, η παράσταση ανέδειξε την Κριστίν, το τρίτο πρόσωπο του σουηδικού τριγώνου σε πρώτο, δίνοντας στον Ζαν και την Ζυλί τη θέση τους στο έργο. Απόλυτα επιβλητική η οθόνη επί σκηνής και εντυπωσιακή η χρήση των πολυμέσων, καθώς όλοι οι τεχνικοί του θιάσου γεννούν όλους τους ήχους μπροστά στα μάτια μας, ενώ παράλληλα με τις κάμερες ανά χείρας κινηματογραφούν τις δράσεις των ηθοποιών και τις προβάλλουν, ρεαλιστικά, στη μεγάλη οθόνη. Ετσι αναδεικνύει κινήσεις, βλέμματα, αναπνοές, κάθε είδους λεπτομέρειες. Με προϋπηρεσία στη Royal Shakespeare Company, στο Royal Court, στο Royal National Theatre και στη Royal Opera House, η Μίτσελ κατάφερε σ' αυτή την πρώτη της συνεργασία με το γερμανικό θέατρο να δώσει το στίγμα της. Διατηρώντας τη θεματολογία του έργου _το παιχνίδι των τάξεων, των φύλων, της εξουσίας_ η παράσταση μοιάζει να δίνει προτεραιότητα στην αλήθεια των ηρώων, οδηγώντας την «παρακατιανή Κριστίν» σε θρίαμβο. Και μαζί όλη την παράσταση, μια παράσταση που όπως πολύ σωστά παρατήρησε μία κυρία «σου ανοίγει τα μάτια, το μυαλό και την καρδιά».

Κρατώντας το ένα πέμπτο, περίπου του κειμένου, η Μίτσελ εμπλούτισε το σκηνικό κείμενο με την ποίηση της σύγχρονης δανέζας ποιήτριας, της Ίνγκερ Κρίστενσεν, επιδιώκοντας σύμφωνα με την ίδια την αντιπαράθεση ενός «μισογύνη» συγγραφέα με μια εκπρόσωπο της γυναικείας, φεμινιστικής λογοτεχνίας. Το μεγάλου ατού της σκηνοθετικής της απόπειρας ήταν ο συνδυασμός του θεάτρου και του κινηματογράφου, ενώ σκηνικά και κοστούμια ακολουθούν την εποχή που γράφτηκε το έργο _στα τέλη του 19ου αιώνα.

Πλήθος κόσμου και μαζί πολλοί καλλιτέχνες και άνθρωποι των τεχνών, όπως ο Διονύσης Φωτόπουλος, ο Γιάννης Χουβαρδάς, η Ράνια Οικονομίδου, ο Νίκος Κουρής, ο Νίκος Καραθάνος, η Λένα Κιτσοπούλου, η Γωγώ Μπρέμπου, ο Γιώργος Βέλτσος, ο πρώην πρύτανης Μιχάλης Σταθόπουλος, απήλαυσαν την παράσταση που θα παιχθεί και απόψε στην Πειραιώς 260 (κτίριο Δ, 21.00).