Τρίτη 22 Ιανουαρίου 2013

Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών-Ίδρυμα Ωνάση 


Η Κατερίνα Ευαγγελάτου σκηνοθετεί Μπέρτολ Μπρεχτ με πρωταγωνίστρια τη Στεφανία Γουλιώτη

«Πώς μπορώ να είμαι καλή όταν είναι όλα τόσο ακριβά;» Το ερώτημα που θέτει ο Μπρεχτ σε αυτό το έργο του στοιχειώνει για πάντα την ηθική μας.


Στον «Καλό άνθρωπο του Σετσουάν» (έργο γραμμένο την περίοδο 1930-1941, κατά τη διάρκεια της εξορίας του Μπρεχτ στη Δανία, τη Σουηδία και τη Φινλανδία) τρεις θεοί έρχονται στη γη, με σκοπό να βρουν αρκετούς καλούς ανθρώπους που να ζουν με αξιοπρέπεια ώστε να δικαιολογήσουν τη θεϊκή ύπαρξή τους και να διατηρηθεί ο κόσμος. Έπειτα από πολλές δυσκολίες εντοπίζουν το μοναδικό καλό άνθρωπο στη Γη: μια πόρνη στην επαρχία Σετσουάν της Κίνας, τη Σεν Τε. Οι θεοί την ανταμείβουν με ένα αξιοπρεπές χρηματικό ποσό κι εκείνη ανοίγει ένα μικρό καπνοπωλείο. Προκειμένου να αντιμετωπίσει τους συμπολίτες της που την εκμεταλλεύονται, η Σεν Τε εφευρίσκει ένα alter ego, έναν υποτιθέμενο εξάδελφο, το σκληρό Σούι Τα, παίρνοντας τη μορφή του όποτε οι περιστάσεις το απαιτούν. Πόσο καιρό, όμως, θα αντέξει να παίζει αυτόν το διπλό ρόλο;

Ο «Καλός άνθρωπος του Σετσουάν» αποτελεί το έργο του Μπρεχτ με τις περισσότερες απευθύνσεις στο κοινό, με τις περισσότερες τομές στη δράση του. Οι ηθοποιοί ερμηνεύουν πολλαπλούς ρόλους, παραμένουν διαρκώς στη σκηνή συνθέτοντας ένα βουβό θίασο που σχολιάζει και υπογραμμίζει τα δρώμενα της εκάστοτε σκηνής. Τέλος, ερμηνεύουν ζωντανά τη μουσική και τα τραγούδια της παράστασης. Δεν πρόκειται για διδακτικό έργο. Στο κέντρο του βρίσκεται ένα ηθικό πρόβλημα: Μπορεί ο καλός να επιβιώσει σε μια κοινωνία διεφθαρμένων; Το έργο δεν προσφέρει λύσεις. Τελειώνει με έναν απολογητικό επίλογο από τους ηθοποιούς και φυσικά τον ίδιο τον Μπρεχτ.

Κεντρική θέση κατέχει και ο έρωτας, ως μια σαρωτική δύναμη που υπερβαίνει τη λογική της ηρωίδας. Και η μητρότητα, που ακολουθεί τη φέρνει αντιμέτωπη με την πιο ακραία εκδοχή της σκληρότητάς της - για να σώσει το παιδί της υιοθετεί ένα ακόμα σκληρότερο προφίλ. Η έγκυος Σεν Τε είναι η σκληρότερη και πιο αδίστακτη στιγμή της μεταμόρφωσής της ως Σουι Τα.
Συντελεστές

Κείμενο: Bertolt Brecht
Μετάφραση: Άννυ Κολτσιδοπούλου
Σκηνοθεσία-Δραματουργική επεξεργασία-Επεξεργασία μετάφρασης: Κατερίνα Ευαγγελάτου
Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη
Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Κίνηση: Πατρίσια Απέργη
Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης
Μάσκες: Μάρθα Φωκά
Ειδικά εφέ: Μιχάλης Σαμιώτης
Ερμηνεύουν: Στεφανία Γουλιώτη (Σεν Τε, Σουι Τα), Αλεξάνδρα Λέρτα (Γυναίκα, ιδιοκτήτρια Μι Τσου), Δαυίδ Μαλτέζε (μαραγκός, αστυνομικός, γέρος), Νικόλας Παπαγιάννης (άντρας, τρίτος θεός, Γιανγκ Σουν), Μαρία Παρασύρη (χήρα Σιν, κουνιάδα, δεύτερος θεός), Όμηρος Πουλάκης (πρώτος θεός, κουνιάδος, κουρέας Σου Φου), Νάνσυ Σιδέρη (ανιψιός, κυρία Γιανγκ, γριά), Σωτήρης Τσακομίδης (Βανγκ, παππούς, ιερέας)
Βοηθός σκηνοθέτη: Ελένη Βλάχου
Β' βοηθός σκηνοθέτη: Αφροδίτη Κατερινοπούλου
Βοηθός σκηνογράφου: Μάρω Τσάγκα
Κατασκευή σκηνικού: Π. Καραβάς Α.Β.Ε.Τ.Ε.
Ζωγραφική σκηνικού: Αλεξάνδρα Σιάφκου, Αριστοτέλης Καρανάνος
Κατασκευή καθισμάτων: Ε. & Ι. Κουμπής Ο.Ε.
Κατασκευή γυναικείων κοστουμιών: Μαρία Διαμάντη, Λία Βασιλάκου
Επιμέλεια μακιγιάζ: Αλεξάνδρα Μυτά
Υπεύθυνη φροντιστηρίου: Ράνια Καπετανάκη
Τιμές εισιτηρίων

Γενική είσοδος: 15, 18, 28 ευρώ
Μειωμένο: 10, 12, 15 ευρώ
Παράλληλη εκδήλωση

Συζήτηση με την Κατερίνα Ευαγγελάτου και τους συντελεστές της παράστασης την Πέμπτη 31 Ιανουαρίου 2013 στην Κεντρική Σκηνή μετά την παράσταση. Τη συζήτηση συντονίζει ο Πλάτων Μαυρομούστακος, καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Πληροφορίες εκδήλωσης

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών-Ίδρυμα Ωνάση
Λεωφόρος Συγγρού 107-109, Αθήνα, +302109005800, http://www.sgt.gr/


Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή στις 20:30

Είσοδος 10 - 28 ευρώ