Τετάρτη 15 Μαΐου 2013

Ρούλα Πατεράκη: «Μια μέρα θα δικαιωθεί η Σάρα Κέιν»
Ανεβάζει σε διπλή σκηνοθετική άποψη το έργο της βρετανίδας συγγραφέως με τον τίτλο «Blasted / Και εσαρώθησαν»




Δεν είναι η πρώτη φορά που η Ρούλα Πατεράκη προτείνει δύο σκηνοθετικές εκδοχές για ένα έργο. Είναι όμως η πρώτη φορά που και οι δύο αυτές εκδοχές παίζονται συγχρόνως - ή, καλύτερα, η μία μετά την άλλη. Ηταν στις «Ευτυχισμένες μέρες» του Μπέκετ και στην «Εντα Γκάμπλερ» του Ιψεν. Τώρα είναι η σειρά της Σάρα Κέιν και του θεατρικού έργου της «Blasted / Και εσαρώθησαν».

«Πράγματι θα παιχθεί η μία πίσω από την άλλη, στην ίδια, σχεδόν ανύπαρκτη, ενότητα σκηνικού χώρου. Γιατί;» ρωτάει προλαβαίνοντας την ερώτηση. «Γιατί πιστεύω ότι ορισμένα έργα είναι πολύ πλούσια τα ίδια και μία προσέγγιση δεν αρκεί. Ούτε ένα κοίταγμα φτάνει. Στο "Blasted" έπιανα τον εαυτό μου να σκέφτεται τη σκηνοθεσία. Ελεγα μόνη μου: "Μήπως να το έβλεπα αλλιώς, με άλλα πρόσωπα, πιο μαλακό ή πιο σκληρό;". Κι έτσι κατέληξα σε μία πιο ομαλή και σε μία πιο εκρηκτική βερσιόν». Αλλά και πάλι δεν της φθάνουν...


«Για το συγκεκριμένο έργο θα ήθελα να κάνω και δέκα προσεγγίσεις, η μία πιο έντονη, η άλλη πιο ασθμαίνουσα, η τρίτη πιο μπροστά, η άλλη πιο πίσω... Εχει μεγάλο ενδιαφέρον για μένα ένα κείμενο και πολλές παραστάσεις. Δεν τα βλέπω με ένα μάτι. Ολα τα δέχομαι και όλα τα απορρίπτω. Γι' αυτό και κάνω όσο πιο πολλά μπορώ ή έχω τη δυνατότητα».

Η Ρούλα Πατεράκη τρέφει βαθιά εκτίμηση στο έργο της Σάρα Κέιν. Και πιστεύει ότι πολλά από τα έργα της «σηκώνουν» τις πολλές εκδοχές. «Ναι, γιατί έργα όπως το "Λαχταρώ" ή η "Ψύχωση" έχουν πολλά επίπεδα και πολλά αντιφατικά στοιχεία. Πολύ συχνά αναρωτιέσαι τώρα τι εννοεί, αν θέλει να πει το ένα ή το άλλο, ή τίποτα, γιατί παρακάτω το ακυρώνει. Δεν είναι ξεκάθαρη». Και προσθέτει: «Η αντίφαση κάνει την ιδιαιτερότητα του συγγραφέα και τη σημαντικότητά του. Εχει αποχρώσεις στα έργα της - άλλωστε τα πολλά χρώματα του ουρανού δεν δημιουργούν τις κοσμοθεωρίες;».

Ετσι έστησε δύο «Blasted», με δύο ηθοποιούς να ερμηνεύουν την Κέιτ και άλλους δύο τον Ιαν. Κάθε ζευγάρι εκφράζει και μια σκηνοθετική ανάγνωση. «Η μία Κέιτ μπορεί να είναι χαζή και ανόητη και η άλλη πιο βαριά... Αλλά πώς είναι η Κέιτ δεν ξέρω, γιατί εκεί που θεωρώ ότι είναι κουτή, έρχεται η Σάρα Κέιν και μου λέει πως δεν είναι». Κοινός παρονομαστής ο στρατιώτης.

«Το στήσιμο είναι τελείως διαφορετικό ανάμεσα στις δύο παραστάσεις, το ίδιο και οι εικόνες, κι ας εξελίσσονται όλα στο ίδιο κρεβάτι, στον ίδιο χώρο. Είναι άλλες οι σχέσεις των δύο σωμάτων, άλλη η δράση» εξηγεί, καθώς παραδέχεται ότι «τώρα μού έχει βγει μια τρίτη άποψη για το έργο...».

Φανατική της Σάρα Κέιν, η Ρούλα Πατεράκη έχει ανεβάσει στο παρελθόν την «4.48 Ψύχωση» (το 2003) στο θέατρο Εμπρός. «Πιστεύω ότι μια μέρα θα δικαιωθεί. Αν ζούσε περισσότερο, θα είχε την τύχη που έχει σήμερα ο Μπύχνερ. Ηταν άλλωστε "παιδί" του. Ωστόσο η μεγάλη αναγνώριση δεν έχει έρθει ακόμη γιατί τη Σάρα Κέιν την καταράστηκε η ίδια η πατρίδα της, η Αγγλία. Πρώτα δικαιώθηκε εκτός» λέει και καταλήγει: «Είδατε, μια Σάρα Κέιν κρατούσε στα χέρια του ο Λευτέρης... Καθαρός πια...», αναφερόμενη στο κοστούμι του Τίνκερ και στο πρόγραμμα από το «Καθαροί πια» που ακολούθησαν τον Λευτέρη Βογιατζή στο ταξίδι μακριά...

Το πρώτο έργο της Σάρα Κέιν


Πρόκειται για το πρώτο θεατρικό της Σάρα Κέιν (1971-1999) που ανέβηκε το 1995 στο Royal Court Theatre Upstairs του Λονδίνου. Την αρχική έντονη αντίδραση της αγγλικής κοινωνίας διαδέχθηκε η αποδοχή - και μάλιστα από συγγραφείς όπως ο Χάρολντ Πίντερ. Πραγματεύεται τη βία, τον πόνο και την αντοχή της ανθρώπινης ψυχής. Κύριοι ήρωες είναι ένας κυνικός δημοσιογράφος και μια νεότερή του γυναίκα που συναντιούνται στο δωμάτιο ενός ακριβού ξενοδοχείου. Στόχος του να την αποπλανήσει. Η είσοδος ενός στρατιώτη θα αλλάξει πλήρως το σκηνικό.

Σήμερα το «Blasted» θεωρείται ένα ντοκουμέντο της παγκοσμιοποιημένης βίας και ένα έργο-κραυγή για την κρίση του πολιτισμού μας.

«Blasted / Και εσαρώθησαν» της Σάρα Κέιν
Μετάφραση: Ρούλα Πατεράκη - Αντώνης Γαλέος
Σκηνοθεσία: Ρούλα Πατεράκη
Σκηνικά: Ρούλα Πατεράκη - Λίνα Μότσιου
Κοστούμια: Αγγελος Μέντης
Κίνηση: Ρούλα Πατεράκη
Φωτισμοί: Ζαφείρης Επαμεινώνδας
Ηχοληψία: Γιάννης Πειραλής
Βοηθοί σκηνοθέτη: Μήνα Πατεράκη-Γαρέφη - Εβελίνα Κοτρίδου
Παίζουν: Ανδρέας Αντωνιάδης / Δημήτρης Κοντός, Λαμπρινή Αγγελίδου / Πάολα Μυλωνά, Γιώργος Γιαννώτας


πότε & πού:
Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος,
Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών - Σκηνή Σωκράτης Καραντινός,
Κολοκοτρώνη 25-27, Σταυρούπολη, τηλ. 2314 200.200.
Παραστάσεις: Τετάρτη και Κυριακή 19.00, Πέμπτη και Παρασκευή 21.00 και κάθε Σάββατο 18.00 και 21.00.
Εισιτήρια: 10 - 5 ευρώ.
Η παράσταση είναι αυστηρώς ακατάλληλη.

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 13 Μαΐου 2013